Primera Passewaay
Terug

Creatief op de verkoopvloer

Monique en Edward Bergacker runnen Primera Passewaay in Tiel. Hun gemakswinkel behoort tot de tien grootste Primera’s van Nederland en valt op door het uitgebreide cadeauassortiment. Je kunt er ook terecht voor de kansspelen van Nederlandse Loterij. Monique en Edward houden met een creatieve aanpak de Gedragscode Verkooppunten van Nederlandse Loterij onder de aandacht van het verkoopteam. Nederlandse Loterij heeft hun aanpak beloond met de Responsible Gaming Award, die in 2024 voor het eerst is uitgereikt.

Het werken in een winkel is Monique met de paplepel ingegoten. ‘Mijn vader startte ooit een sigarenmagazijn in Den Haag. Hij verkocht daar al Staatsloten. 25 jaar geleden opende hij onze huidige winkel in de Tielse nieuwbouwwijk Passewaay. Na zijn vroegtijdig overlijden heb ik de winkel overgenomen en run ik de winkel samen met mijn man Edward. Op die manier kunnen we ook voor onze twee jonge kinderen zorgen. Wij hebben de persoonlijke klantbenadering van mijn vader overgenomen en trekken hiermee een grote schare vaste klanten.’

Rollenspel

Veel van hun vaste klanten spelen mee met spellen van Nederlandse Loterij. ‘Staatsloterij en TOTO behoren bij ons tot de favorieten. Die spellen kent iedereen en Staatsloten worden vaak cadeau gedaan. Er zijn in de winkel ook prijzen gevallen: in december 2019 viel een ton op een hier verkocht Staatslot en er zijn elektrische MINI's gewonnen.’

Bij het verkopen van kansspelen hoort volgens Monique ook dat je de regels uit de Gedragscode Verkooppunten kent en naleeft: ‘Met een creatieve aanpak houden we ons team scherp op deze gedragsregels. Op rustige momenten oefenen we via een rollenspel en stellen we elkaar er vragen over, zoals dit in het echt ook kan gebeuren als een klant voor je neus staat. Erg leuk is dat de collega’s dit ook onderling doen. We hebben kleine attenties aan de juiste antwoorden gekoppeld. Dankzij dit quizelement zijn medewerkers gedreven om de vragen juist te beantwoorden.’

Het praktisch toepassen van de gedragsregels komt vooral voor bij de Decemberkalender van Krasloten, vertelt Monique. ‘Sommige ouders moeten we dan uitleggen dat we prijswinnende loten niet aan hun minderjarige kinderen mogen uitkeren. Hoewel ouders nog weleens teleurgesteld of boos reageren, begrijpen de meesten na onze uitleg uiteindelijk de logica achter de regels.’

Drukker zomer verwacht

Met het EK voetbal in aantocht, verwachten Monique en Edward dat het deze zomer druk wordt met TOTO. ‘Dan is het belangrijk om alert te zijn op de inzetlimiet van 1.000 euro.’

Ze vervolgt: ‘We voelen ons ervoor verantwoordelijk dat onze klanten op een verantwoorde wijze inzetten. Daarom houden we hun spelgedrag scherp in de gaten. Als wij denken dat het nodig is, gaan we met hen in gesprek en ondernemen we actie, zo kunnen we bijvoorbeeld doorverwijzen naar Loket Kansspel. Gelukkig is dat niet vaak aan de orde, maar dat hoort er ook bij.’

Tip voor collega-retailers

Monique sluit af met een tip voor andere retailers: Oefen de Gedragscode. Gebruik rustige momenten in de winkel of tijdens het bijvullen van de schappen om elkaar hierover vragen te stellen. Want bij een nieuwe medewerker merkten we dat haar kennis over de regels na een halfjaar alweer naar de achtergrond was verdwenen. Blijf daarom elkaar scherp houden en fris de kennis regelmatig op!’

Responsible Gaming Award
Tijdens de jaarlijkse Retail Awards van Nederlandse Loterij in maart wonnen Monique en Edward Bergacker de allereerste Responsible Gaming Award.

'Uit alle inzendingen bleek Primera Passewaay het meest onderscheidend als het gaat om het stimuleren van verantwoorde verkoop', vertelt Pascal Schoonman, Head of Field Sales van Nederlandse Loterij. 'Zij vinden verantwoorde verkoop, net als wij, erg belangrijk. Ze bereiden zich eenvoudig en goed voor op mogelijke situaties op de winkelvloer, een inspiratie voor andere verkooppunten'. Pascal voegt nog toe: ‘Monique en Edward halen hun inspiratie uit onze Gedragscode Verkooppunten. Hier moeten al onze verkooppunten aan voldoen. Daarnaast volgden in 2023 maar liefst 17.930 verkoopmedewerkers met succes onze e-learning ‘Verkoop bewust en alleen aan 18+’. Zo houden we deelnemen aan onze spellen met zijn allen leuk.’