Tijdlijn Nederlandse Loterij



Oprichting Staatsloterij
Loterijen bestaan sinds de Oudheid en zijn - nog steeds - erg populair. Loterij-trekkingen mondden geregeld uit in volksfeesten en duurden dágenlang. Men kon vele loterij-prijzen winnen zoals geld, schilderijen en zilver.
De wortels van Nederlandse Loterij liggen in de 18e eeuw. In 1726 wordt de voorloper van de Nederlandse Staatsloterij opgericht: de Generaliteitsloterij. De eerste trekking vindt plaats op 4 april van dat jaar. Het doel is niet alleen om de nationale schatkist flink te spekken, maar ook om te reguleren: het wemelt namelijk van de kleine, illegale loterijen. In de Ridderzaal in Den Haag worden maar liefst 120.000 loten verkocht en er gaat een hoofdprijs uit van 30.000 gulden. Voor die tijd een ongekend hoog bedrag. Napoleon Bonaparte verleent keizerlijke goedkeuring aan de loterij.


KNVB start VOETBALTOTO
Halverwege de jaren '50 gaan voetbalverenigingen op zoek naar meer inkomsten. De KNVB vraagt de overheid of zij een nationale TOTO mag organiseren. De overheid gaat akkoord en op 24 februari 1957 start de eerste nationale TOTO. Het geld dat met de voetbaltoto wordt verdiend, vloeit rechtstreeks terug naar het voetbal zelf; via de KNVB naar de clubs. Het motto is 'door de sport, voor de sport'. Dat motto is nog steeds het uitgangspunt.
Vier jaar later komt er een nieuwe loterijwet: de organisatie die het TOTO-geld verdeelt moet los staan van de KNVB. Daarom richt de overheid Stichting de Nationale Sporttotalisator (SNS) op.

Lotto
Op 1 september 1974 vindt de eerste trekking plaats van een nieuw spel: Lotto. De trekking is elke week te zien in Studio Sport op de zondagavond. Je kan meespelen voor één gulden vijftig en de hoofdprijs bedraagt 500.000 gulden. Er is dan nog geen vast prijzenschema en de Jackpot is er ook nog niet. Die komt pas in 1993 in beeld.
Voor de eerste Lotto-trekking wordt er een loterij-trekkingsmachine geleend uit Saarland (in Duitsland), omdat de twee bestelde lotto-trekkingsmachines niet op tijd konden worden geleverd. Jaren later wordt de machine vervangen voor een luchtmachine. Na veel klachten van spelers is de eerste machine weer ingezet en daar wordt tot op de dag van vandaag de trekking mee gedaan. Lotto is wereldwijd het meest bekende loterijspel.

Willem Ruis Lotto show
De Willem Ruis Lotto Show was een spelprogramma dat de VARA vanaf 1981 uitzond. Quizmaster is 'kissmaster' Willem Ruis, die zijn bijnaam dankt aan de intense wijze waarop hij meeleeft met zijn kandidaten. Ruis werkte met grote artiesten, die met hem zongen of een sketch speelden.
Er waren fietsen, auto's en complete vakanties te winnen. De Lotto Show werd in 1985 overgenomen door tv-coryfee Ted de Braak. Vanaf 1998 was de Lotto-trekking te bekijken in het programma Lotto Weekend Miljonairs met Robert ten Brink. In 2011 was het programma nog een keer op TV met Jeroen van der Boom als de nieuwe presentator.


Eerste Loterijterminal
Oorspronkelijk werden TOTO- en Lotto-formulieren met een stempelapparaat goedgekeurd. Dit apparaat gaf aan dat een formulier officieel en volgens de regels was ingevuld.
In 1992 wordt de eerste Altura terminal binnen de retail geïntroduceerd. Dit onlinesysteem verbindt winkeliers direct met de centrale computer van de loterij. Deze automatisering levert veel voordelen op want de gegevens die de klant invult op het formulier, worden direct omgezet in data. Het systeem werkt snel, nauwkeurig en veilig. Mede door de introductie van de terminals zien de Jackpot van Lotto, TOTO-Select, TOTO-Score en TOTO-Tip het levenslicht. Vandaag de dag is het niet meer nodig om in de winkel het lot te laten controleren - omdat je natuurlijk ook gewoon digitaal mee kan spelen - maar leuk en spannend blijft het!

Eerste Oudejaarstrekking
In navolging van El Gordo - de loterij die Spanje sinds 1812 elke Kerst in haar greep heeft met een reusachtige hoofdprijs - begint Staatsloterij in 1992 met een speciale trekking aan het eind van het jaar: de Oudejaarstrekking. Er ontstaat een run op Oudejaarsloten - de loten zijn binnen no time uitverkocht - en de ongekende populariteit van deze trekking is altijd zo gebleven. De Hoofdprijs is nu €30 miljoen, belastingvrij. Ook zijn er naast geldprijzen veel mooie MINI's te winnen.
Met ruim zeven miljoen verkochte loten (2021) is dit de grootste trekking van het jaar. Een Oudejaarslot hoort bij de jaarwisseling, zoals oliebollen, champagne en vuurwerk.

Lucky Day
Lucky Day is een loterij die elke dag gespeeld wordt. De speler kan het lot zelf samenstellen waarbij de mogelijkheid tot een grote prijs toeneemt naarmate hij of zij met meer getallen meespeelt en hoger inzet. Inzetten kan van €1,50 tot €22,50. Elke dag worden 20 getallen getrokken uit een bak met 80 getallen. Je kunt deze loterij goed vergelijken met een bingomachine die je in de casino's tegenkomt.
In 2000 verandert de naam van Lucky Ten naar Lucky Day. Dit omdat de oude naam te veel lijkt op het roulettespel Golden Ten. De opzet van het spel bestaat al heel lang. In 2200 voor Christus wordt in China het spel Keno uitgevonden. Lucky Day is een afgeleide van dit spel en heeft bijna een identieke werking.

Krasloten
Krasloten zijn al sinds jaar en dag populair in Nederland. Met Krasloten kun je op elk moment van de dag spelen. Er zijn geen trekkingen waar je op moet wachten. Je koopt een lot in de winkel of online en je ziet onmiddellijk of je gewonnen hebt. Dit noemen we een instantloterij.
Er zijn veel verschillende soorten Krasloten. Van lage tot hogere prijspunten (tot max. €20), hoge en lagere hoofdprijzen en van eenvoudige loten tot loten met langer speelplezier.
Ons grootste succes is ieder jaar de December Kalenders. Daarmee zijn we in meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens aanwezig, al meer dan 20 jaar. Iedere dag een vakje krassen is als de bekende adventskalender altijd spannend!

Staatsloterij partner KNVB
Sinds 1999 is Staatsloterij verbonden aan de KNVB, als trotse partner van het Nederlands elftal. Want topsport inspireert en motiveert om het beste uit jezelf te halen!
De afgelopen periode is de samenwerking tussen Staatsloterij en KNVB flink geïntensiveerd. Dit resulteert in mooie en spraakmakende acties en campagnes rondom Oranje. Denk bijvoorbeeld aan het unieke inkijkje dat het Nederlands publiek kreeg met de socialmediacampagne 'Als een LeeuWIN' rondom het EK vrouwenvoetbal in juli 2022. Of de introductie van Lot van Oranje, een speciale trekking van Staatsloterij die de voorpret rondom wedstrijden van Oranje vergroot.
Nederlandse Loterij is trots op het feit dat de duurzame samenwerking met de KNVB zeker tot 2030 wordt voortgezet.

Eurojackpot
Op 23 maart 2012 is de eerste trekking van Eurojackpot. Er doen zeven landen mee: Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Italië, Slovenië en Nederland. Door de populariteit zal het aantal landen uitgroeien tot achttien. De trekking is elke dinsdag- en vrijdagavond live vanuit Helsinki.
Elk jaar winnen Eurojackpotspelers bij elkaar meer dan één miljard euro. Het grote verschil ten opzichte van andere loterijen is dat het een poulespel is. De opbrengst van meerdere landen gaat in één prijzenpot met dus een ongekend hoog bedrag. En hoe hoger de jackpot, hoe hoger de jackpotkoorts.
De jackpot is in januari 2017 in Nederland gevallen: vijf mensen (één uit Nederland, één uit Denemarken en drie uit Duitsland) speelden de juiste cijfers. Het was tot dan toe nog nooit voorgekomen dat de jackpot op meerdere loten viel, laat staan vijf!

Miljoenenspel
Dayzers - de loterij waarbij je zelf het lotnummer bepaalt - gaat in 2012 over in Miljoenenspel. Het idee van Miljoenenspel is dat de jackpot wordt opgesplitst in meerdere geldprijzen. Hiermee vallen meer mensen in de prijzen.
Elke keer als de jackpot niet valt, wordt deze verhoogd. Bedraagt de jackpot uiteindelijk tien miljoen euro, dan valt deze gegarandeerd. Hoe meer loten er worden verkocht, hoe hoger de jackpot. In 2014 is het concept ietwat bijgestuurd. Bij elke trekking maakt de deelnemer nu kans op driemaal één miljoen euro.
Grappig feitje: Patricia Paay is uitgeroepen tot meest irritante BN'er in een reclame. De blonde zangeres krijgt de Loden Leeuw 2012 voor haar acteerwerk in het spotje van het Miljoenenspel.

Oprichting Nederlandse Loterij
Nederlandse Loterij is in 2016 voortgekomen uit de fusie tussen de Nederlandse Staatsloterij en Lotto. Het is de grootste kansspelorganisatie van Nederland en organiseert op dit moment zeven verschillende kansspelen: Staatsloterij, Lotto, Eurojackpot, Miljoenenspel, Lucky Day, Krasloten en TOTO.
De missie is in zeven woorden samen te vatten: bijdragen aan een gelukkig en gezond Nederland. Zo gaat er een groot deel van de opbrengst terug naar de Nederlandse samenleving maar investeert de organisatie ook jaarlijks miljoenen in de Nederlandse sport. Er worden achttien goede doelen gesteund die actief zijn op het gebied van gezondheid en beweging.
Het pand - ooit gebouwd voor Lotto - bevat nog de aloude lottoballen in de gevel, maar is van binnen totaal gerenoveerd.

TOTO naamsponsor KNVB Beker
Het Nederlandse voetbal kent drie prijzen: de landstitel (Eredivisie), de Johan Cruijff Schaal en de KNVB Beker. In 2018 verandert de naam van laatstgenoemde toernooi in 'TOTO KNVB Beker'. In het jaar dat TOTO naamgever wordt van het toernooi, wordt de beker voor de 100ste keer uitgereikt. De 'Dennenappel' - zoals de beker ook wel wordt genoemd in de volksmond - heeft voor één keer een andere kleur: goud.
De TOTO KNVB Beker is de beker van heel Nederland. Elk seizoen worden de kaarten opnieuw geschud en nemen grote én kleine clubs uit het hele land het tegen elkaar op. De winnaar van de eindstrijd zal instromen in de derde kwalificatieronde van de Europa League.

Winnaar Gouden Loeki
In navolging van hondje Frekkel (2018) en egeltje Freddie (2019) speelt in 2020 het zwarte katje Frummel de hoofdrol in de winnende reclame van dat jaar. Het katje wordt in de commercial voor de Oudejaarstrekking van Staatsloterij geadopteerd door een lieve meneer en blijkt een ware gelukskat te zijn: elke keer als het beestje miauwt, zorgt hij voor geluk. Zo ook wanneer de hoofdrolspeler een lot wil kopen. Het baasje gunt het lot echter aan een jong stel achter hem in de rij.
Drie jaar op rij nemen Staatsloterij en maker van de commercial TBWA\NEBOKO het gouden beeldje mee naar huis en in 2021 de zilveren Loeki met Fritsie. Een bijzondere prestatie want géén merk won zóveel Loeki's op rij. De iconische beelden zijn te bewonderen op een mooi plekje bij de receptie.

Meerderheidsbelang in Lotify
In 2021 neemt Nederlandse Loterij een meerderheidsbelang in Lotify. Dit is een online platform voor sociale loterijen dat in 2019 is opgericht door Guy van Iperen en Pim Vogels. Om iets goeds te doen voor de Nederlandse samenleving springen zij in op de uitdagingen op het gebied van offline fondsenwerven. Door onder andere de vergrijzing wordt het steeds lastiger om vrijwilligers aan te trekken die langs de deuren gaan voor collectes of lotenverkoop. Ook vraagt de nieuwe generatie om een vernieuwde aanpak.
Online is nu hét kanaal om doelgroepen aan te spreken. Lotify helpt organisaties met het neerzetten van eigen sociale loterijen of winacties. Niet alleen voor de grote partijen als KWF en KNVB maar ook voor amateurclubs en kleinere goede doelen.


Online kansspelen live
Vanaf 1 oktober 2021 is de markt voor legale online kansspelen in Nederland geopend. Bij de start krijgen tien bedrijven een vergunning om via internet kansspelen aan te bieden. Nederlandse Loterij is één van deze tien. Inmiddels is het aanbod flink uitgebreid.
TOTO Casino biedt vanaf dan - als eerste in Nederland - live roulette en blackjack en online casinospellen aan. Sinds die datum is het via TOTO Sport ook mogelijk live te wedden op wedstrijden, naast pre-match sportweddenschappen. Een campagne met de bekende TOTO-meeuwen maakt Nederland bekend met TOTO Casino.


TOTO wint prijs verantwoord spelen
De TOTO-campagne 'Bewaar je rust, speel bewust' is in 2021 uitgeroepen tot 's werelds beste verantwoord spelen-campagne van dat jaar. Deze campagne - met Nathan Rutjes in de hoofdrol - wint daarmee een VIXIO Global Regulatory Award voor Safer Gambling Campaign of the Year.
Doel van de campagne is om verantwoord deelnemen aan sportweddenschappen onder de aandacht te brengen. De campagne is ontwikkeld door TBWA\Neboko, het bureau waarmee we ook de Gouden Loeki's wonnen. In de campagne - ook wel 'Op het matje bij Nathan' genoemd - zien we Rutjes in de rol van mental coach. In een setting die doet denken aan een meditatiecentrum geeft de oud-profvoetballer TOTO-spelers tips over hoe zij verantwoord TOTO kunnen spelen.

Hoofdsponsor TeamNL
Nederlandse Loterij is de komende tien jaar hoofdsponsor van TeamNL. De deal werd wereldkundig gemaakt tijdens het WK Volleybal Vrouwen in GelreDome in Arnhem. Daar beklonken 28 sportbonden namens TeamNL de overeenkomst met Nederlandse Loterij. NOC*NSF kiest voor het eerst voor een hoofdsponsor voor TeamNL omdat dit structureel extra ondersteuning betekent voor de sport in ons land.
Dé gezamenlijke droom van NOC*NSF en Nederlandse Loterij is Nederland het sportiefste land ter wereld te maken. Het is een ambitieus plan maar wij geloven erin dat over tien jaar twaalf miljoen mensen wekelijks sporten. Zo supporten we samen de volgende generatie.
Omdat we trots zijn op deze duurzame samenwerking, hebben wij op ons kantoor in Rijswijk vergaderruimte Spel omgedoopt tot TeamNL-Lounge.

Winnaar Gouden Loeki
Staatsloterij wint voor de vierde keer met 'Wacht niet tot geluk je overkomt' de Ster Gouden Loeki. De winnende commercial draait om een vader en zoon die samen de reis van hun leven maken; een avontuur in een prachtig winterlandschap in Lapland vergezeld met husky's. Om dit mogelijk te maken doet de zoon alsof hij de loterij gewonnen heeft, om zijn tegensputterende vader te overtuigen. De zoon blijkt de prijs helemaal niet gewonnen te hebben, maar kiest ervoor zijn geluk niet af te laten hangen van een grote geldprijs. De pay-off luidt dan ook: 'Wacht niet tot geluk je overkomt'.