Laptop

Toegankelijkheid bij Nederlandse Loterij

Dit is de toegankelijkheidsverklaring van Nederlandse Loterij Organisatie B.V., gevestigd aan de Laan van Hoornwijck 55, 2289 DG in Rijswijk.

Inleiding

Deze toegankelijkheidsverklaring geldt voor al onze loterijen. Specifiek voor onze websites en apps waar je loten kunt kopen of mee kunt doen met onze loyaliteitsprogramma’s, namelijk:

Spelmerk Website App Aangeboden door
Staatsloterij www.staatsloterij.nl Staatsloterij app Staatsloterij B.V.
Miljoenenspel www.miljoenenspel.nl Miljoenenspel app Staatsloterij B.V.
Lotto www.lotto.nl Lotto app Lotto B.V.
Eurojackpot www.eurojackpot.nl Eurojackpot app Lotto B.V.
Lucky Day www.luckyday.nl Lucky Day app Lotto B.V.
Krasloten www.krasloten.nl N.v.t. Lotto B.V.

Deze toegankelijkheidverklaring is niet van toepassing op TOTO Sport, TOTO Casino en Winnitt (TOTO Online). Lees voor TOTO Online de toegankelijkheidsverklaring van TOTO Online.

Deze toegankelijkheidverklaring is voor het laatst gewijzigd op 29 juli 2025. Als je een vraag of een klacht hebt over de toegankelijkheid van onze diensten, neem dan contact met ons op via onze klantenservice, we helpen je graag verder!

Als we in deze toegankelijkheidsverklaring verwijzen naar ‘we’, ‘wij’ of ‘Nederlandse Loterij’, dan bedoelen we de Nederlandse Loterij Organisatie B.V. en Staatsloterij B.V. of Lotto B.V. afhankelijk van de website en/of app die je gebruikt.

Toegankelijkheid

Bij Nederlandse Loterij zetten wij ons in voor een samenleving waarin iedereen mee kan doen. Dit komt niet alleen tot uiting in onze steun aan de Nederlandse sport, waaronder de gehandicaptensport, maar ook in onze digitale dienstverlening. Wij streven ernaar om onze diensten voor iedereen toegankelijk te maken, inclusief mensen met een beperking.

Wij werken daarom continu aan het verbeteren van de digitale toegankelijkheid van onze diensten, in lijn met de vereisten uit Richtlijn (EU) 2019/882 en de Implementatiewet toegankelijkheidsvoorschriften producten en diensten. Of het nu gaat om duidelijke navigatie, compatibiliteit met ondersteunende technologieën of begrijpelijke content: wij streven ernaar dat iedereen – ongeacht hun fysieke of cognitieve mogelijkheden – gebruik kan maken van onze diensten.

Bij het toegankelijk maken van onze diensten, hanteren wij de volgende toegankelijkheidsnormen:

  • EN 301 549 v4.1.1 – Accessibility requirements for ICT products and services;
  • Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2 niveau AA voor web- en mobiele inhoud.

Beschrijving van de diensten

Nederlandse Loterij biedt verschillende kansspelen aan in Nederland. Loten voor onze kansspelen kunnen zowel in winkels als online worden gekocht. Het online verkopen van loten kan gezien worden als een "e-handelsdienst" zoals bedoeld in Richtlijn (EU) 2019/882. De online verkoop van loten vindt plaats via de websites en apps genoemd in hoofdstuk 2 van deze toegankelijkheidsverklaring. Hieronder worden onze kansspelen kort beschreven. Voor ieder kansspel geldt een deelnemersreglement, welke je hier kunt vinden.

Kansspel Korte omschrijving Toepasselijke voorwaarden
Staatsloterij Een maandelijkse loterij waarvan de loten bestaan uit twee letters en vijf cijfers, waarbij de deelnemer zelf de eindcijfers kan kiezen. Deelnemersreglement Staatsloterij
Miljoenenspel Een wekelijkse loterij waarbij de deelnemer geen lotnummers kan kiezen en waarbij de prijs mede afhankelijk is van de kleur van een bal die wordt getrokken door een ballenmachine. Deelnemersreglement Miljoenenspel
Lotto Een wekelijkse loterij waarbij de deelnemer zelf een lotnummer samenstelt door zes getallen te kiezen. Deelnemersreglement Lotto
Eurojackpot Een internationale wekelijkse loterij, waarbij de deelnemer zelf een lotnummer samenstelt door vijf getallen en twee bonusgetallen te kiezen. Deelnemersreglement Eurojackpot
Lucky Day Een dagelijkse loterij waarbij de deelnemer zelf een lotnummer samenstelt door minimaal één en maximaal tien getallen te kiezen. Zowel de winkans als de hoogte van de prijs is afhankelijk van hoeveel getallen er worden gekozen. Deelnemersreglement Lucky Day
Krasloten Krasloten zijn verschillende soorten kraskaarten die een deelnemer kan openkrassen en waarbij een deelnemer direct kan zien of de deelnemer gewonnen heeft. Het spel, de kosten en de prijzen zijn afhankelijk van de kraskaart. Deelnemersreglement Krasloten

Contactmomenten
Doorgaans bestaat het contact tussen Nederlandse Loterij en de deelnemer uit twee soorten, namelijk:

  • Eenzijdig contact. Hiervan is bijvoorbeeld sprake als de deelnemer onze website of app bezoekt om een lot te kopen of trekkingsuitslagen te bekijken.
  • Tweezijdig contact. Hiervan is sprake als Nederlandse Loterij en de deelnemer over en weer contact hebben, bijvoorbeeld bij het bellen of chatten met onze klantenservice.

Deelnemers doorlopen meestal de volgende contactmomenten:

  1. Oriëntatie op de verschillende kansspelen via onze websites en apps.

  2. Registratie en/of inloggen op een persoonlijk account via onze websites en apps.

  3. Deelname aan een spel door via onze websites of apps een lot te kopen.

  4. Controle van de uitslag via onze websites of apps.

  5. Uitkeren van prijzen in een digitale wallet of op een bankrekening.

  6. Deelname aan een loyaliteitsprogramma via onze websites of apps.

  7. Informatie of ondersteuning verkrijgen via onze websites, apps, of klantenservice.

Conformiteitsbeoordeling

Methode van conformiteitsbeoordeling
Voor het toetsen van de toegankelijkheid van onze diensten hanteren wij een zelfbeoordelingsmethode. In dit kader hebben wij een interne toets uitgevoerd aan de hand van de WCAG 2.2-norm. De status hiervan is opgenomen in een beheerd overzicht, waarin per succescriterium is aangegeven of de diensten hieraan voldoen, of dat er nog acties nodig zijn.

Toegepaste normen en voorschriften
Onze toegankelijkheidsaanpak is gebaseerd op de EN 301 549 en de WCAG 2.2. Deze normen zijn leidend voor het digitaal toegankelijk maken van onze diensten en sluiten aan bij de vier basisprincipes, namelijk:

  1. Waarneembaar
  2. Bedienbaar
  3. Begrijpelijk
  4. Robuust

Andere normen, zoals ISO-standaarden en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl), zijn op dit moment niet van toepassing omdat onze diensten volledig digitaal zijn ingericht. In situaties waarin de EN 301 549 en WCAG 2.2-normen onvoldoende richting geven, maken wij een afweging op basis van best practices en expertinzichten.

Begrijpelijkheid van informatie
De begrijpelijkheid van onze communicatie is een belangrijk aandachtspunt. We zijn bezig met de transitie naar het schrijven van alle content op taalniveau B1, waar dit haalbaar en passend is. Hoewel er op dit moment geen formele tone of voice-richtlijnen zijn opgenomen in ons huisstijlhandboek, streven we ernaar om onze communicatie begrijpelijk en toegankelijk te maken voor een brede doelgroep, inclusief mensen met beperkte taalvaardigheid.

Testresultaten en beoordeling

Toegankelijkheidstests worden structureel uitgevoerd bij de oplevering van nieuwe code voor onze diensten. Dit is een vast onderdeel van het ontwikkelproces en wordt bewaakt door het multidisciplinaire team van testers, UX-designers en developers. De toetsing wordt gedaan aan de hand van de WCAG 2.2-norm, met focus op praktische toepasbaarheid en gebruikerservaring.

Bevindingen en huidige stand van zaken
Wij beheren meerdere websites met een uitgebreide codebasis. Op dit moment zijn wij al onze front-end componenten aan het herschrijven om te voldoen aan de WCAG 2.2-richtlijnen. Toegankelijkheid is een vast onderdeel van ons ontwikkelproces en we verbeteren onze bestaande systemen stap voor stap

De volgende verbeteringen zijn al doorgevoerd:

  • Bijna alle afbeeldingen bevatten correcte alt-teksten
  • Nieuwe componenten worden beoordeeld op toegankelijkheid
  • In de nieuwe delen van de site is een skiplink beschikbaar
  • Toetsenbordnavigatie wordt ondersteund, inclusief zichtbare focusstaten

Hierdoor voldoen wij gedeeltelijk aan de WCAG 2.2 niveau AA.

Resterende beperkingen en lopende verbeteringen
In delen van onze diensten zijn nog knelpunten aanwezig. Dit kan ertoe leiden dat sommige gebruikers:

  • moeite hebben met het lezen van teksten door onvoldoende kleurcontrast,
  • visuele elementen niet goed waarnemen in situaties met fel licht of visuele beperkingen,
  • moeilijker navigeren zonder muis omdat sommige interactieve elementen nog niet volledig toetsenbordtoegankelijk zijn.

De exacte impact verschilt per merk en pagina. Gebruikers kunnen hierdoor op bepaalde onderdelen van onze dienstverlening minder goed zelfstandig informatie vinden of acties uitvoeren. Hier wordt actief aan gewerkt. De volgende verbeteracties zijn in gang gezet:

  • Kleurcontrast wordt op iedere pagina verbeterd.
  • Er is een contrast switcher in ontwikkeling zodat gebruikers zelf een beter contrastprofiel kunnen kiezen.
  • Teksten worden stap voor stap herschreven naar taalniveau B1, met prioriteit voor veelbezochte en functioneel belangrijke pagina’s.

Borging van beleid op toegankelijkheid

Interne processen en verantwoordelijkheden
Toegankelijkheid is geïntegreerd in de reguliere processen van onze organisatie. Verschillende disciplines zijn actief betrokken bij het toegankelijk maken van onze digitale diensten, waaronder UX-designers, product owners, developers, testers, contentmanagers en tekstschrijvers.

Voor de coördinatie en doorontwikkeling van toegankelijkheid is een intern accessibility-team opgericht. Zij fungeren als aanspreekpunt voor de rest van de organisatie. Vragen en knelpunten vanuit de teams worden hier besproken en opgepakt.

Er is een toegankelijkheidscursus gevolgd om de borging van toegankelijkheid in het ontwikkelproces te optimaliseren. Daarnaast is er een testproces opgesteld waarbij iedere discipline verantwoordelijkheid draagt voor haar bijdrage aan een toegankelijk eindproduct.

Documentatie en hulpmiddelen
Onze componentenbibliotheek wordt momenteel volledig herzien met als doel om alleen nog toegankelijke componenten aan te bieden. Bij de aanmaak van tickets worden toegankelijkheidsvereisten standaard opgenomen in de functionele specificaties (requirements).

Ondersteuning en training
Meerdere medewerkers hebben een toegankelijkheidstraining gevolgd bij Stichting Accessibility. Intern worden er regelmatig workshops en trainingen gegeven om het bewustzijn rondom digitale toegankelijkheid te vergroten en praktische kennis over te dragen.

Deze aanpak helpt bij het verankeren van toegankelijkheid in het dagelijks handelen van teams en ondersteunt het streven naar duurzame toepassing van toegankelijkheidsmaatregelen.

Leveranciersafspraken
Wij werken met externe leveranciers die op de hoogte zijn van onze toegankelijkheidsdoelstellingen en de WCAG 2.2-norm. Op dit moment zijn we in gesprek over hoe we deze toegankelijkheidseisen structureel in leveranciersafspraken gaan verankeren. Dit betreft zowel contractuele verplichtingen als procesafspraken rondom toetsing en samenwerking.

Wijzigingen van deze toegankelijkheidsverklaring

Deze toegankelijkheidsverklaring kan af en toe worden aangepast. De meest recente versie vind je altijd op onze websites: www.nederlandseloterij.nl, www.staatsloterij.nl, www.miljoenenspel.nl, www.lotto.nl, www.eurojackpot.nl, www.luckyday.nl, en www.krasloten.nl.