Terug

5 tips voor een uniek en sterk wachtwoord

We doen er alles aan om je gegevens veilig te bewaren. Maar we kunnen het niet alleen. Bescherm je eigen gegevens in je online account met een uniek en sterk wachtwoord. Zo geef je criminelen minder kans om jouw gegevens in te zien.

Wat kun je zelf doen?

Adviezen voor jouw wachtwoord

  1. Gebruik een uniek wachtwoord
    Maak gebruik van een uniek wachtwoord. Gebruik dus niet hetzelfde wachtwoord voor jouw Nederlandse Loterij account en voor jouw social media en je e-mail. Krijgen criminelen één wachtwoord van jou in handen, bijvoorbeeld door een hack zoals die op LinkedIn in 2016, dan hebben ze niet direct toegang tot al je accounts.

  2. Gebruik een sterk wachtwoord
    Een sterk wachtwoord is moeilijk te raden voor een hacker en moeilijk te kraken door een computer(programma). Hieronder enkele tips voor een sterk wachtwoord:

    -minimaal 8 tekens lang
    -bevat hoofdletter en kleine cijfers
    -bevat minimaal 1 cijfer en 1 symbool
    -gebruik geen makkelijk te raden wachtwoord, zoals namen, geboortedata of adressen
    -gebruik een wachtwoordzin die je makkelijk kunt onthouden. Voorbeeld: JackPotIs90Miljoen!

  3. Gebruik een wachtwoordmanager
    Een wachtwoordmanager is een digitale 'kluis' waarin je al je wachtwoorden en gebruikersnamen kunt opslaan. Je hoeft dan alleen het wachtwoord van je wachtwoordmanager te onthouden. En bezoek je een website, dan vult de wachtwoordmanager automatisch je gebruikersnaam en wachtwoord in. Lees voordat je gebruik maakt van een wachtwoordmanager hun privacy statement. Hierin staat hoe de ontwikkelaar van de wachtwoordmanager omgaat met jouw persoonsgegevens.

  4. Houd je inloggegevens privé
    Het spreekt misschien voor zich maar het is belangrijk dat je je inloggegevens niet zomaar deelt met andere. Nederlandse Loterij zal nooit vragen om je persoonlijke inloggegevens.

  5. Vermoed je misbruik? Deel dit direct met ons
    Heb je het vermoeden dat iemand anders toegang heeft (gehad) tot jouw Nederlandse Loterij account? Pas dan direct je wachtwoord aan en meld je vermoedens bij ons. Lees hier hoe je een melding doet.

Wij helpen je een veilig wachtwoord in te stellen

Elke 6 maanden een nieuw wachtwoord
Om te zorgen dat je regelmatig een nieuw wachtwoord instelt zullen we je elke 6 maanden vragen een nieuw wachtwoord in te stellen. Wanneer het weer zover is krijg je hier vanzelf een melding over zodra je inlogt.

We checken hoe veilig jouw wachtwoord is
We maken gebruik van de database van 'Have I Been Pwned'. In deze database zijn miljoenen wachtwoorden opgeslagen, die ooit online zijn gestolen of op een andere manier in verband zijn gebracht met een digitale hack. Wanneer je een nieuw wachtwoord instelt controleren wij automatisch in de database van 'Have I Been Pwned' of dit een velig wachtwoord is. Wanneer je een wachtwoord probeert in te stellen dat niet veilig is krijg je de melding om een ander wachtwoord te kiezen. Hierbij zien we geen inhoudelijke informatie over het wachtwoord of andere gegevens. Deze blijven anoniem. Wil je meer informatie? Ga naar de website van Have I Been Pwned.

Te vaak een verkeerd wachtwoord gebruikt?
Wanneer we zien dat er in korte tijd geprobeerd wordt om in te loggen met een verkeerd wachtwoord blokkeren we jouw Nederlandse Loterij account uit veiligheidsoverwegingen. Om weer in te kunnen loggen kun je eenvoudig een nieuw wachtwoord instellen.

Veelgestelde vragen