Nederlandse Loterij

Telemarketing binnen Nederlandse Loterij

Nederlandse Loterij is de naam achter negen bekende kansspelen: Staatsloterij, Lotto, Eurojackpot, Miljoenenspel, Lucky Day, Krasloten, TOTO Winkel, TOTO Casino en TOTO Sport. Onze missie is bijdragen aan een gelukkig, gezond en sportief Nederland.

Bij Nederlandse Loterij laten wij heel veel mensen winnen en niet alleen met miljoenen aan prijzengeld. Jaarlijks investeren we ook miljoenen in de Nederlandse sport en 18 goede doelen op het gebied van gezondheid en beweging.

Nederlandse Loterij en Telemarketing

Om deze investering in de Nederlandse sport en de goede doelen te borgen, benadert Nederlandse Loterij potentiële klanten ook telefonisch op basis van toestemming om mee te gaan spelen met een relevant aanbod.

Ook bestaande klanten en klanten die in het verleden hebben meegespeeld met één van de spelmerken worden telefonisch benaderd indien een klant toestemming heeft gegeven voor telefonische benadering.

Op basis van de balanstoets uit de 'Code voor Telemarketing' (CTM) worden klanten tot maximaal 3 jaar na hun laatst betaalde deelname telefonisch benaderd door Nederlandse Loterij met een relevant aanbod.

Nederlandse Loterij hecht veel waarde aan een betrouwbaar karakter. Om die reden vindt Nederlandse Loterij het belangrijk dat haar telemarketing activiteiten uitgevoerd worden conform geldende wet -en regelgeving, alsmede beleid van Nederlandse Loterij.

Nederlandse Loterij zet telemarketing activiteiten dan ook uit conform o.a. de volgende wetgeving en zelfregulering:

  • Telecommunicatiewet
    • Potentiële klanten worden enkel benaderd vanuit een opt-in (toestemming). De toestemmingsvraag voldoet aan de vereisten vrij, specifiek, geïnformeerd en ondubbelzinnig. Intrekken van toestemming is even makkelijk als het geven ervan en heeft geen nadelige gevolgen.
    • Op deze pagina heb je de mogelijkheid om toestemming in te trekken voor één of meerdere spelmerken van Nederlandse Loterij.
    • Om aan te kunnen tonen dat een telemarketing activiteit mocht plaatsvinden legt Nederlandse Loterij de verkregen toestemmingen en het intrekken hiervan van haar (potentiële) klanten vast in de klantgegevens.
    • Code en Gedragscode Telemarketing
      • Op basis van de balanstoets uit de ‘Code voor Telemarketing’ (CTM) worden klanten tot maximaal 3 jaar na hun laatst betaalde deelname telefonisch benaderd door Nederlandse Loterij met een relevant aanbod.
      • Nederlandse Loterij belt jou altijd met een bekend nummer als er sprake is van telemarketing activiteiten. Zie hier een overzicht met alle telefoonnummers die worden gebruikt door Nederlandse Loterij en/of door externe partners namens Nederlandse Loterij.

Ik wil niet gebeld worden voor aanbiedingen. Wat kan ik hier tegen doen?

Nederlandse Loterij verschaft in elk telemarketinggesprek duidelijke informatie wat een (potentiële) klant kan doen als deze niet gebeld wilt worden voor aanbiedingen. Hieronder staat deze informatie samengevat.

Bel-me-niet Register
Met ingang van de gewijzigde Telecommunicatiewet op 1 juli 2021 is het Bel-me-niet Register vervallen.

In de gewijzigde Telecommunicatiewet is opgenomen dat een consument alleen gebeld mag worden voor commerciële aanbiedingen als de consument daar expliciet toestemming voor heeft gegeven (een opt in).

Het Recht van Bezwaar
In het geval je klant bent of bent geweest van één van de merken van Nederlandse Loterij en geen aanbiedingen van één van de merken van Nederlandse Loterij meer wil ontvangen, dan kun je gebruikmaken van het Recht van Bezwaar. Door je te beroepen op het Recht van Bezwaar, mag het door jou opgegeven merk of merken van Nederlandse Loterij je als klant niet meer telefonisch benaderen voor commerciële doeleinden.

Het gebruikmaken van het Recht van Bezwaar kan op diverse manieren. Je kunt dit aangeven tijdens het telemarketinggesprek, op de communicatievoorkeuren pagina in jouw spelersaccount of bij onze klantenservice. Onze klantenservice is bereikbaar op 070-550 08 52 op werkdagen van 09.00 - 21.00 uur en op zaterdag van 10.00 - 17.00 uur.

Er geldt een uitzondering op het Recht van Bezwaar. Indien je in de periode na jouw Recht van Bezwaar registratie expliciet toestemming hebt gegeven aan een merk of één van de merken van Nederlandse Loterij om gebeld te worden, wordt jouw registratie van het Recht van Bezwaar eenmalig overschreven. Hierdoor mag Nederlandse Loterij (weer) telefonisch contact met jou opnemen.