Nederlandse Loterij

Telemarketing binnen Nederlandse Loterij

Nederlandse Loterij is de naam achter negen bekende kansspelen: Staatsloterij, Lotto, Eurojackpot, Miljoenenspel, Lucky Day, Krasloten, TOTO Winkel, TOTO Casino en TOTO Sport. Onze missie is bijdragen aan een gelukkig, gezond en sportief Nederland.

Bij Nederlandse Loterij laten wij heel veel mensen winnen en niet alleen met miljoenen aan prijzengeld. Jaarlijks investeren we ook miljoenen in de Nederlandse sport en 18 goede doelen op het gebied van gezondheid en beweging.

Nederlandse Loterij en Telemarketing

Om deze investering in de Nederlandse sport en de goede doelen te borgen, benadert Nederlandse Loterij potentiële klanten ook telefonisch op basis van toestemming om mee te gaan spelen met een relevant aanbod.

Ook worden bestaande klanten en klanten die in het verleden hebben meegespeeld met 1 van de bekende kansspelen van Nederlandse Loterij telefonisch benaderd vanuit de klantrelatie met een relevant aanbod. Op basis van de balanstoets die Nederlandse Loterij heeft vormgegeven kunnen oud klanten tot maximaal 3 jaar na hun laatst betaalde deelname telefonisch benaderd worden door Nederlandse Loterij met een relevant aanbod.

Nederlandse Loterij hecht veel waarde aan een betrouwbaar karakter. Om die reden vindt Nederlandse Loterij het belangrijk dat haar telemarketing activiteiten uitgevoerd worden conform geldende wet -en regelgeving, alsmede beleid van Nederlandse Loterij.

Nederlandse Loterij zet telemarketing activiteiten dan ook uit conform o.a. de volgende wetgeving en zelfregulering:

  • Telecommunicatiewet (gewijzigd per 1 juli)
    • Potentiële klanten worden enkel benaderd vanuit een opt-in (bij toestemming). Waarbij de toestemming voldoet aan de vereisten vrij, specifiek, geïnformeerd, ondubbelzinnig, waarbij Nederlandse Loterij zorg draagt dat het intrekken van toestemming even makkelijk kan geschieden als het geven ervan en het geen nadelige gevolgen heeft wanneer deze ingetrokken, dan wel niet gegeven wordt.
    • Op basis van de uitkomst van de balanstoets kunnen oud klanten tot 3 jaar na hun laatst betaalde deelname telefonische benaderd worden door 1 van de merken van Nederlandse Loterij. Zie hier de mogelijkheid om uw toestemming in te trekken voor 1 of meerdere merken van Nederlandse Loterij.
    • Om aan te kunnen tonen dat een telemarketing activiteit mocht plaatsvinden legt Nederlandse Loterij de verkregen toestemmingen en het intrekken hiervan van haar (potentiële) klanten vast in de klantgegevens.
    • Code en Gedragscode Telemarketing
      • Nederlandse Loterij belt u altijd met een bekend nummer als er sprake is van telemarketing activiteiten. Zie hier een overzicht met alle telefoonnummers die worden gebruikt door Nederlandse Loterij en/of door externe partners namens Nederlandse Loterij.

Wanneer belt Nederlandse Loterij in verband met commerciële doeleinden?

Als klant van Nederlandse loterij kan je gebeld worden voor een relevant aanbod. Dit is toegestaan op basis van de zogenaamde klantrelatie. Dat wil zeggen dat je tegen betaling deelneemt of hebt deelgenomen aan één van de kansspelen van Nederlandse Loterij.

Het kan ook voorkomen dat Nederlandse Loterij je belt, terwijl je nog geen klant bent bij Nederlandse Loterij. In dat geval heb je expliciet toestemming gegeven om telefonisch benaderd te worden door Nederlandse Loterij.

Buiten benadering op basis van de klantrelatie en/of vanuit expliciete toestemming worden er geen andere telemarketing activiteiten uitgezet door Nederlandse Loterij.

Ik wil niet gebeld worden voor aanbiedingen. Wat kan ik hier tegen doen?

Nederlandse Loterij verschaft in elk telemarketinggesprek duidelijke informatie wat een (potentiële) klant kan doen als deze niet gebeld wilt worden voor aanbiedingen. Hieronder staat deze informatie samengevat.

Bel-me-niet Register
Met ingang van de nieuwe Telecommunicatiewet op 1 juli 2021 is per dit moment ook het Bel-me-niet Register komen te vervallen.

In deze nieuwe Telecommunicatiewet is opgenomen dat een consument alleen nog benaderd mag worden als de consument daar expliciet toestemming voor heeft gegeven (afgifte van een opt in).

Het Recht van Bezwaar
In het geval je klant bent of bent geweest van één van de merken van Nederlandse Loterij en geen aanbiedingen van één van de merken van Nederlandse Loterij wenst te ontvangen, dan kun je gebruikmaken van het Recht van Bezwaar. Door je te beroepen op het Recht van Bezwaar, mag het door jou opgegeven merk of merken van Nederlandse Loterij je als klant niet meer telefonisch benaderen voor commerciële doeleinden.

Het gebruikmaken van het Recht van Bezwaar kan op diverse manieren. Je kunt dit aangeven tijdens het telemarketinggesprek, op de communicatievoorkeuren pagina in jouw spelersaccount of bij onze klantenservice. Onze klantenservice is bereikbaar op 070-550 08 52 op werkdagen van 09.00 - 21.00 uur en op zaterdag van 10.00 - 17.00 uur.

Er geldt een uitzondering op het Recht van Bezwaar. Indien je in de periode na jouw Recht van Bezwaar registratie expliciet toestemming hebt gegeven aan een merk of één van de merken van Nederlandse Loterij om gebeld te worden, wordt jouw registratie van het Recht van Bezwaar eenmalig overschreven. Hierdoor mag Nederlandse Loterij telefonisch contact met jou opnemen.