Verantwoorde verkoop Nederlandse Loterij en haar verkooppunten zijn belangrijke partners als het gaat om verantwoorde verkoop van kansspelen. De medewerkers van de ruim 6.000 verkooppunten spelen hier een zeer belangrijke rol in, nu deze dagelijks contact hebben met klanten van Nederlandse Loterij. Deze Gedragscode geeft met tien uitgangspunten invulling aan de verantwoorde verkoop van kansspelen, aan de wijze waarop deze verkoop dient plaats te vinden, welk verkoop- en speelgedrag als onwenselijk wordt gezien en hoe de samenwerking tussen verkooppunten en Nederlandse Loterij wordt bevorderd. De Gedragscode is een hulpmiddel voor de winkelier: hij verschaft duidelijkheid in precies weten wat wel en niet is toegestaan.
Voormalig De Lotto had de Gedragscode op 15 september 2015 al geïntroduceerd. Door de fusie tussen De Lotto en de Nederlandse Staatsloterij naar de nieuwe kansspelorganisatie Nederlandse Loterij geldt deze code, naast de verkoop van Lotto, Toto, Eurojackpot, Krasloten en Lucky Day, nu ook voor de verkoop van Staatsloterij. De Gedragscode is sinds de introductie in september 2015 ook iets aangescherpt.
Belangrijkste wijzigingen
De Gedragscode is op een aantal punten aangepast. Dit zijn de belangrijkste wijzigingen op een rij:
- Uitbetaling prijzen alleen op basis van originele deelnamebewijzen. Een eventueel foutief uitbetaalde prijs wordt teruggevorderd bij het verkooppunt.
- Verkooppunten met een terminal zijn verplicht om prijsuitbetalingen te verrichten.
- Naast de spellen Lotto, Toto, Eurojackpot, Lucky Day en Krasloten is deze Gedragscode ook van toepassing op de verkoop van Staatsloterij.
- Wanneer de terminal bij de 3e of 4e waarschuwing wordt dichtgezet, wordt de terminal afgesloten voor alle spellen van Nederlandse Loterij.