“iDIN past helemaal in onze visie om onze spellen op een verantwoorde manier aan te bieden aan de Nederlandse consument.,” legt Willemijn Jansen, Manager Responsible Gaming van Nederlandse Loterij uit. “Ons kansspelbeleid is gericht op consumentenbescherming, verslavingspreventie en het tegengaan van illegaliteit en criminaliteit. iDIN is een nieuwe stap om aan dat beleid effectief invulling te geven.”
Geïnformeerd
Nederlandse Loterij gaat haar spelers de komende periode zo goed mogelijk informeren over iDIN. Zo ontvangen bestaande spelers persoonlijk bericht over de implementatie van iDIN. Iedereen met een account van Nederlandse Loterij wordt de komende drie maanden gevraagd om een leeftijdscheck uit te voeren via iDIN.
Directeur Marja Appelman van de Kansspelautoriteit, de toezichthouder op de markt voor de kansspelen, juicht de implementatie van iDIN door Nederlandse Loterij toe. ‘Topprioriteit van de Kansspelautoriteit is voorkomen dat jongeren mee kunnen doen aan kansspelen. Daarom vinden wij het een goede zaak dat Nederlandse Loterij een leeftijdscheck bij al haar online spelers doet.’
Wat is iDIN?
iDIN is een online dienst die is ontwikkeld door Nederlandse banken om op dezelfde manier bij (overheids)instanties en webwinkels in te loggen. Nederlandse Loterij maakt per 30 meigebruik van deze dienst om de leeftijd van spelers te verifiëren. Met iDIN identificeren consumenten zich online met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van de eigen bank.