‘De populariteit van voetbal en de groeiende aandacht voor sportweddenschappen zijn een uitgelezen moment om met elkaar afspraken te maken over die zaken die sport en sportweddenschappen leuk houden en daarmee ook hoe we dat met elkaar kunnen beschermen. Oók als straks de markt voor online kansspelen opengaat in Nederland en het aanbod groeit, is er veel en structureel aandacht nodig voor verantwoord spelen’, aldus Niels Onkenhout, CEO Nederlandse Loterij.
“Met het ondertekenen van de gedragscode pakken we ook op dit thema onze maatschappelijke verantwoordelijkheid”, aldus Jean Paul Decossaux, directeur commercie van de KNVB. “Het opengaan van de markt voor online kansspelen biedt nieuwe mogelijkheden voor de voetbalwereld, maar we moeten ook nadrukkelijk oog blijven houden voor de risico’s. Wij vinden het belangrijk dat de integriteit van het voetbal niet wordt aangetast en de sportbeleving wordt versterkt. We hebben er veel vertrouwen in dat we samen op deze manier extra aandacht kunnen besteden aan de risico’s, zodat voetballiefhebbers kunnen vertrouwen wat ze op het veld zien en consumenten op een veilige manier een wedje kunnen leggen.”
Uitgangspunten in de gedragscode ‘Verantwoord spelen’
Consumenten, beleidsmakers, voetballiefhebbers en maatschappelijke organisaties moeten erop kunnen vertrouwen dat zowel de sport als sportweddenschappen eerlijk, transparant en integer verlopen. In de gedragscode die de KNVB en Nederlandse Loterij vandaag hebben getekend, staat een drietal uitgangspunten centraal:
- Voetballers en voetbalfans moeten kunnen vertrouwen op een sportief spelverloop.
- Consumenten moeten op een veilige en verantwoorde manier een weddenschap op een voetbalwedstrijd kunnen plaatsen.
- Er mag geen sprake van belangenverstrengeling zijn als het gaat om het organiseren van voetbalwedstrijden en sportweddenschappen.
Startsein bewustwordingscampagne
Met het ondertekenen van de gedragscode ‘Verantwoord spelen’, is ook het startsein gegeven voor een campagne over verantwoord meespelen met sportweddenschappen. Vandaag start de campagne ‘Bewaar je rust, speel bewust’, met in de hoofdrol Nathan Rutjes. Met deze campagne willen TOTO, onderdeel van Nederlands Loterij, en de KNVB het verantwoord deelnemen aan sportweddenschappen benadrukken. De campagne draait om mental coach Nathan Rutjes, die TOTO-spelers praktische tips geeft voor verantwoorde deelname aan sportweddenschappen.