Logo Nederlandse loterij

Nederlandse Loterij vraagt spelers om wachtwoord online account te wijzigen

Rijswijk, Klanten met een online account op nederlandseloterij.nl krijgen het verzoek om een nieuw, uniek en sterk wachtwoord in te stellen. Ruim 1,5 miljoen klanten met een online account ontvangen hiervoor een e-mail met een korte uitleg. Het gaat om klanten die hun account actief gebruiken. De maatregel helpt klanten om hun persoonlijke gegevens nog beter te beschermen.

Toename in cyberaanvallen
Sinds de coronamaatregelen van kracht zijn, ziet Nederlandse Loterij een toename van verdachte inlogpogingen op accounts van Nederlandse Loterij. Bij deze inlogpogingen wordt gebruikt gemaakt van credential stuffing. Hierbij misbruiken internetcriminelen elders gestolen inloggegevens en proberen daarmee in te loggen. Een uniek en sterk wachtwoord helpt om te voorkomen dat internetcriminelen slagen in hun pogingen.

Getroffen accounts geblokkeerd
Recent hebben er verdachte inlogpogingen plaatsgevonden op bijna 12.000 accounts van spelers van Nederlandse Loterij. Nederlandse Loterij heeft de accounts direct geblokkeerd en de desbetreffende klanten hierover geïnformeerd met het verzoek om een nieuw, uniek en sterk wachtwoord aan te maken. Internetcriminelen hebben geen toegang gehad tot de persoonlijke Wallet en er is geen (prijzen)geld buitgemaakt. Wel hebben internetcriminelen persoonlijke gegevens kunnen inzien.

Structurele oplossing voor klanten
Nederlandse Loterij vraagt haar klanten met een online account om een nieuw en sterk wachtwoord in te stellen. Klanten ontvangen een e-mail met dit verzoek.

“We doen er alles aan om de persoonlijke gegevens van onze klanten zo goed mogelijk te beschermen. Klanten spelen hierin zelf ook een belangrijke rol. Bijvoorbeeld door het gebruik van unieke en sterke wachtwoorden voor online account” zegt de woordvoerder van Nederlandse Loterij, Sander van de Vooren. “Om te voorkomen dat een cyberaanval succesvol kan worden uitgevoerd, is het belangrijk dat klanten hun unieke wachtwoord regelmatig aanpassen, wij helpen hen daarbij.”. Nederlandse Loterij blijft monitoren op verdachte activiteiten en neemt waar nodig aanvullende veiligheidsmaatregelen.

Melding bij autoriteiten
De cyberaanvallen worden door Nederlandse Loterij gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens en de Kansspelautoriteit. Daarnaast doet Nederlandse Loterij aangifte bij de politie en vraagt haar spelers dat laatste ook te overwegen.

Meer informatie over veilig meespelen
Meer informatie over deze maatregel en wat klanten nog meer kunnen doen, is te vinden op de website https://www.nederlandseloterij.nl/veilig-meespelen