Het contract dat de KNSB en Nederlandse Loterij met elkaar sluiten vloeit voort uit de reeds bestaande samenwerking tussen de schaatsbond, TeamNL en NOC*NSF. Voor de Winterspelen is het schaatsen sinds jaar en dag hofleverancier van de Nederlandse olympische equipe.
“Geen sport scoort zo veel olympische medailles als het schaatsen”, zegt Herman de Haan, directeur-bestuurder van de KNSB. “Schaatsen is oer-Nederlands. Mooi dat we nu samenwerken met een nationaal instituut waarbij vele Nederlanders ooit een ooit een lot hebben gekocht. Voor ons voelt dit als het winnen van een grote prijs.”
Nederlandse Loterij is trots op het partnerschap met de KNSB. “We zijn al sinds jaar en dag betrokken bij TeamNL en daarmee bij onze schaatsers tijdens de Olympisch Spelen. Fantastisch dat we nu het langebaanschaatsen kunnen ondersteunen. Een oer-Nederlandse sport en de oer-Nederlandse Loterij, dat belooft een mooie samenwerking te worden!”, aldus Arno de Jong, Chief Marketing Officer bij Nederlandse Loterij.
Gerard Dielessen, algemeen directeur NOC*NSF: “Schaatsen is voor Nederland een belangrijke sport. Prachtig om het zelf te doen en om naar te kijken. Net als veel andere sectoren wordt de sportsector hard geraakt door de coronacrisis. Het is belangrijk om ons prachtige sportlandschap, waarvan schaatsen zo’n belangrijk onderdeel is, overeind en toegankelijk te houden. We mogen er met zijn allen trots op zijn dat Nederlandse Loterij het schaatsen wil steunen in deze moeilijke tijd.”
Met de komst van Nederlandse Loterij heeft de KNSB de positie die KPN na tien jaar hoofdsponsorschap achterliet voor een groot deel weer ingevuld. Daikin is reeds sinds 2018 medehoofdsponsor, Lynk & Co omarmt sinds deze zomer het shorttrack. Het logo van Nederlandse Loterij prijkt komend seizoen op de nationale pakken van onze schaatsers bij alle internationale wedstrijden: World Cups, EK en WK’s.