Logo Staatsloterij

Staatsloterij lanceert nieuwe ontroerende campagne voor de Oudejaarstrekking

Rijswijk, Op 10 december lanceerde Staatsloterij de nieuwe campagne van de Oudejaarstrekking. In de campagne, met ‘geloof in geluk’ als thema, is de hoofdrol opnieuw weggelegd voor een dier. Dit keer is het de zwarte kat Frummel. Het katje blijft als laatste van zijn nestje over. Maar als hij dan geadopteerd wordt, blijken zwarte katten niet altijd ongeluk te brengen.

Bekijk de commercial via deze link.

Televisiecommercial Het begint zo langzamerhand een decembertraditie te worden: de campagne voor de Staatsloterij Oudejaarstrekking. Na hondje Frekkel (2018) en egeltje Freddie (2019) speelt zwarte kat Frummel dit jaar de hoofdrol. Hij blijft als laatste van zijn nestje over, vanwege het eeuwenoude bijgeloof dat zwarte katten ongeluk zouden brengen. Zijn nieuwe baasje laat zich daar echter toch niet door afschrikken en wordt direct beloond wanneer blijkt dat Frummel wel een heel speciale kat is: iedere keer als hij miauwt, brengt hij zijn baas geluk. Zo hint het katje ook wanneer z’n nieuwe baas het mogelijk winnende lot binnen handbereik heeft. Zijn baasje is echter onbaatzuchtig en gunt het lot, en daarmee misschien wel de hoofdprijs, aan een jong stel achter hem in de rij dat in verwachting is.

“De Oudejaarstrekking is uitgegroeid tot een waar fenomeen. Als vast onderdeel van oud & nieuw voor miljoenen Nederlanders. Als jaarlijkse uitdaging voor onszelf. Elk jaar weer willen we een verhaal neerzetten dat Nederland echt raakt. Frummel is wat dat betreft een prachtige opvolger van Frekkel en Freddie. Met een mooie en relevante boodschap: het mooiste geluk is het geluk dat je een ander gunt." aldus Arno de Jong, CMO Nederlandse Loterij.

Darre van Dijk, Chief Creative Officer TBWANEBOKO: “De kracht van deze campagne zit in de disruptie van het idee, door hét symbool van ongeluk, een zwart katje, juist de hoofdrol te geven. Met Frummel laten we zien dat door te geloven in geluk, er de mooiste dingen kunnen gebeuren.”

De campagne wordt gelanceerd met een film van 1 minuut en 45 seconden die vanaf 10 december op alle zenders wordt uitgezonden. Verder wordt de campagne omnichannel uitgerold naar social media, online, radio, (digital) OOH en in de retailkanalen. Ook worden er diverse (PR) activaties opgezet.

Vriendjes van Frummel De televisiereclame inspireerde Staatsloterij om verder na te denken over hoe ze dieren in Nederland meer geluk konden bieden. Zo ontstond in samenwerking met lokale asiels en de landelijke organisatie Dierenasiels.com een initiatief om Nederlandse asielkatten in de spotlight te zetten. Vanaf morgen hangen in de grote steden posters met daarop foto’s van de vriendjes van Frummel die nog een warm thuis zoeken. Via dierenasiels.com/vriendjesvanfrummel zijn naast de posterpoezen ook andere asielkatten uit heel Nederland te vinden. Want álle asielkatjes hebben natuurlijk recht op een fijne toekomst.

Een begrip De eindejaarscampagne van de Staatsloterij wordt jaarlijks door het Nederlands publiek goed beoordeeld. De loterij ontving zowel in 2018 als in 2019 een Gouden Loekie en in 2018 ging hondje Frekkel er bovendien met een zilveren Effie vandoor.