Logo Staatsloterij

'Geloof in geluk' staat centraal in ontroerende oudejaarscampagne

Een reis door de tijd leidt naar keuze liefde boven lot

Rijswijk, Het winnen van de Oudejaarstrekking van Staatsloterij is voor iedereen een droom, maar er is niets mooier dan echte liefde. Dát is de boodschap die Staasloterij uitdraagt in haar campagne voor de Oudejaarstrekking 2023. Deze bijzondere campagne vertelt het verhaal van een jongeman die het geluk niet laat afhangen van een grote geldprijs. Tijdens een reis door de tijd ontdekt de man waar het in het leven écht om draait. Als hij vervolgens moet kiezen tussen het lot dat hij zojuist kocht of de liefde, is zijn keuze snel gemaakt. De commercial laat zien hoe iets moois kan ontstaan als je durft te kiezen voor hetgeen je echt gelukkig maakt. De campagne beleeft vanavond zijn première op tv.

Na de succesvolle tv-commercial van vorig jaar, waarin een zoon met zijn vader de reis van zijn leven maakt, is Staatsloterij er weer in geslaagd een ontroerende campagne te ontwikkelen. “Elk jaar proberen we Nederland in het hart te raken met een meeslepend verhaal. Een verhaal waarin we willen laten zien dat het winnen van 30 miljoen de op-een-na mooiste prijs is, maar dat gelukkig zijn met degenen van wie we houden nog veel belangrijker is. Dat is de snaar die we dit jaar bij Nederlanders willen raken”, vertelt Michael Kastelijns van Staatsloterij.

‘Geloof in geluk’
In de tv-commercial ‘Geloof in geluk’ volgen we een jongeman die het geluk niet laat afhangen van een grote geldprijs. Zijn verhaal begint als hij voorbij een reclamebord van de Oudejaarstrekking loopt en zijn aandacht getrokken wordt door een antiekwinkeltje. Binnen valt zijn oog op een apparaat dat lijkt op een tijdmachine. Hij draait nieuwsgierig aan de knoppen, waarop het apparaat plots tot leven lijkt te komen en begint te draaien. Dan bevindt hij zich ineens in het jaar 2078, in een huis van de toekomst. Als hij in de spiegel kijkt, ziet hij zichzelf, maar dan een stuk ouder. Er loopt een mooie vrouw naar hem toe die hem liefdevol vraagt: ‘Is alles oke?’ Dan begint de tijdmachine opnieuw te trillen en belandt hij in 2067… opnieuw samen met dezelfde vrouw, maar dan iets jonger. Nu staan ze genietend op het achterdek van een zeilschip en de man wordt steeds enthousiaster over zijn toekomst. Opnieuw trilt de tijdmachine en in een aantal flitsen zien we hoe hij steeds dichterbij het heden komt, terwijl hij met de vrouw de mooiste, romantische en liefdevolle momenten beleeft. In een van de laatste flitsen van zijn toekomst, ziet hij zichzelf een Oudejaarslot kopen.

En dan is hij weer terug in 2023. Hij weet wat hem te doen staat: snel loopt hij de antiekwinkel uit en de kantoorboekwinkel ernaast binnen om een Oudejaarslot te kopen, precies zoals hij als laatste flits in de toekomst heeft gezien. Tevreden loopt hij de winkel uit, maar als hij even niet oplet, botst hij tegen iemand op, terwijl hij van schrik het lot loslaat. Als hij opkijkt, ziet hij de vrouw die hij zag in de toekomst. ‘Is alles oke?’, vraagt ze. Tegelijkertijd ziet hij zijn lot steeds verder wegwaaien. Hij moet kiezen… het Oudejaarslot of de liefde van zijn leven. Hij kiest het laatste en knoopt een gesprek met haar aan, terwijl het lot tussen de sneeuwvlokken door wegwaait.

De op één na mooiste prijs
In de afgelopen jaren wist Staatsloterij de harten van het Nederlandse publiek te veroveren met een reeks aansprekende eindejaarscommercials, met achtereenvolgens in de hoofdrol het hondje Frekkel (2018), het egeltje Freddie (2019), het katje Frummel (2020), Fritsie de koekoeksklok (2021) en vader en zoon in de commercial ‘Wacht niet tot geluk je overkomt’ (2022), waarmee Staatsloterij voor de vierde keer in vijf jaar tijd de Gouden Loeki won. Een unicum in de reclamegeschiedenis. Ook dit jaar tekende reclamebureau TBWA\Neboko voor het concept achter de commercial. “In de Oudejaarstrekking-campagnes dragen we al jaren uit dat 30 miljoen de op één na mooiste prijs is en dat sommige dingen in het leven waardevoller zijn dan die hoofdprijs winnen. Met dit verhaal, waarin de hoofdrolspeler kiest voor de liefde in plaats van het Oudejaarslot, willen we mensen inspireren om te kiezen voor wat hen écht gelukkig maakt. Wij beschouwen de Oudejaarscampagne als een jaarlijks hoogtepunt voor Staatsloterij, maar óók als een uitdaging om te laten zien hoe mooi en relevant ons eigen vakgebied kan zijn. Daarom trekken we elk jaar alles uit de kast om een ontroerende en disruptieve campagne te maken die mensen raakt en inspireert” vertelt Anouk Zink, Managing Director van TBWA\NEBOKO.

Op alle zenders te zien
De commercial wordt op 10 december om 19.30 uur gelanceerd op alle tv-zenders en wordt vervolgens tussen 10 en 31 december omnichannel uitgerold naar social media, online, radio, out of home en in de retailkanalen waar Oudejaarsloten worden verkocht.