Toto

Reactie TOTO op publicatie NRC

Rijswijk, TOTO heeft de taak van de overheid gekregen om spelers te leiden naar een relevant, veilig en verantwoord aanbod van online kansspelen. Dit in combinatie met maximale consumentenbescherming en het tegengaan van fraude en criminaliteit. Reclame is nodig om spelers bekend te maken met dit aanbod. Hieronder de reactie van TOTO op een aantal vragen van NRC over reclame in de eerste maanden na opening van de online kansspelmarkt.

Sinds 1 oktober 2021 is de markt voor online kansspelen in Nederland gereguleerd. Die regulering was ook nodig, want daarvoor speelden honderdduizenden Nederlanders bij illegale aanbieders. Zonder enige bescherming en zonder een goed vangnet voor spelers. TOTO biedt die bescherming wel.

Casinospellen
Nederlanders die willen meedoen met casinospellen, moeten dat op een verantwoorde manier kunnen doen. TOTO biedt een veilige spelomgeving. Je kunt beter spelen bij een legale aanbieder van sportweddenschappen en casinospellen waar duidelijke regels gelden en allerlei maatregelen zijn genomen om spelers te beschermen, dan bij een illegale aanbieder waar spelers totaal onbeschermd zijn en geen kansspelbelasting betalen. Bovendien gaat ons resultaat jaarlijks naar de Nederlandse sport, samenleving en 18 goede doelen.

Vóór de legalisering van online kansspelen waren spelers bij illegale aanbieders een gecombineerd aanbod van sportweddenschappen en casinospellen gewend. Om spelers naar ons aanbod te leiden, hebben wij gekozen voor een breed en concurrerend aanbod. Dit is een inzicht van de gehele branche gebleken, want ook grote internationale aanbieders hebben gekozen voor zo’n breed aanbod.

Reclamebeperkende maatregelen
Met verschillende initiatieven heeft TOTO invulling gegeven aan haar voorbeeldrol. TOTO is initiatiefnemer van brancheorganisatie Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieders (VNLOK). Wij hebben altijd – al voor marktopening – gepleit voor reclamebeperkende maatregelen. Nederland was een van de laatste landen waar online kansspelen werden gelegaliseerd en in andere Europese landen had teveel reclame weerstand en irritatie opgeroepen. Nederlandse Loterij heeft het initiatief genomen voor een reclamecode, met bijvoorbeeld een maximumaantal reclames per reclameblok en een maximale duur van tv-reclame voor online kansspelen. De Reclamecode Online Kansspelen trad een aantal maanden na marktopening in werking. Achteraf gezien was dat misschien te laat, maar de code was nodig voor meer balans tussen kanalisatie en volume. Het is ons tegengevallen hoeveel tijd er overheen ging om partijen als mediabedrijven mee te krijgen.

Daarna heeft TOTO zich in de branche hardgemaakt voor aanvullende afspraken met de minister over reclame: geen reclame op radio, in printmedia en in de buitenruimte en tv-reclame pas na 22.00 uur in plaats van 21.00 uur. Daarmee hebben we gehoor geheven aan de maatschappelijke en politieke discussie

Tv-reclame
Ver voor marktopening heeft TOTO tv-reclame ingekocht. In een nieuwe, open markt met meerdere aanbieders wilden we zichtbaar zijn om een nieuw product onder de aandacht van spelers te brengen en merkbekendheid en overweging op te bouwen. Dat past bij onze maatschappelijke rol als uitvoerder van het Nederlandse kansspelbeleid om spelers naar veilig en verantwoord aanbod te leiden.

Twee dagen voor marktopening werd pas bekend welke aanbieders een vergunning zouden krijgen. Van de 29 aanvragen hebben uiteindelijk 10 aanbieders daadwerkelijk per 1 oktober 2021 een vergunning gekregen. We moesten dus ons aanbod lanceren in een nieuwe open markt met potentieel 28 concurrenten. Wet- en regelgeving bood aanbieders ruimte om reclame te maken. Na marktopening was er onduidelijkheid over de normen. Daarom hebben wij direct de dialoog met de Kansspelautoriteit gezocht en om aanvullende informatie gevraagd.

Nu terugkijkend was er in de eerste maanden na marktopening in totaliteit teveel reclame. Vanaf november 2021 heeft TOTO de hoeveelheid reclame gematigd: het aantal ingezette GRP’s (omvang tv-reclamecampagne) hebben wij na oktober nagenoeg gehalveerd.

Verantwoord spelen
TOTO staat voor verantwoord spelen en is voorloper op dit gebied. Meedoen met TOTO is leuk en moet ook leuk blijven. Het gaat daarbij om preventie, detectie en interventie: we willen kansspelverslaving voorkomen, we signaleren risicovol speelgedrag en grijpen in als het dreigt mis te gaan. Bij preventie gaat het erom dat wij onze spelers duidelijk maken dat er risico’s zijn verbonden aan kansspelen of het instellen van speellimieten. Bij detectie en interventie kijken wij naar controleverlies.

Er gelden strenge wettelijke eisen, zoals verplichte limieten, monitoring en analyse van speelgedrag en interventiegesprekken met spelers bij risicovol speelgedrag. Daarbovenop neemt TOTO extra maatregelen om spelers te beschermen, zoals een verplichte maximale verlieslimiet voor jongvolwassenen en het niet kunnen opwaarderen met een creditcard; geld dat een speler niet heeft.