Logo Staatsloterij

Vriendschap staat centraal in nieuwste Koningsdagcommercial van Staatsloterij

Rijswijk, Koningsdag vier je samen met jouw vrienden, dat is de boodschap die Staatsloterij uitdraagt in haar campagne voor de Koningsdagtrekking 2024. Deze bijzondere campagne vertelt het verhaal van een jongeman die woont en werkt in Japan. Op een dag ontvangt hij verschillende hints van zijn vrienden uit Nederland. Wanneer het vervolgens Koningsdag is in Nederland, heeft hij een bijzondere verrassing voor zijn vrienden. De campagne beleeft woensdagavond zijn première op televisie.

Met deze campagne laat Staatsloterij zien dat vriendschap nog belangrijker is dan het winnen van een grote prijs. Koningsdag vier je samen! In de commercial zien we de hoofdrolspeler, genaamd Boris, op zijn werk in Tokio. Daar wordt door een koerier een goudvis aan hem bezorgd. Boris weet niet precies wat hij hiermee moet, maar neemt de goudvis mee naar huis. Onderweg ziet hij op een groot oranje billboard de tekst: Boris, we missen je. Boris begrijpt het nog steeds niet helemaal, totdat hij thuis een enveloppe uit Nederland opent. In de enveloppe zit een Koningsdaglot, met een notitie van zijn vrienden: Als jij komt winnen we sowieso. De commercial eindigt op Koningsdag, wanneer de vrienden van Boris in een oranje café staan, als er ineens een bekend gezicht in de deuropening verschijnt. Zou het dan toch…?

Michael Kastelijns, Business Director Staatsloterij: ‘We zien dat de Koningsdagtrekking van Staatsloterij écht onderdeel van Koningsdag is geworden en thuishoort in het rijtje van de oranje tompouce en de vrijmarkt. Met deze campagne benadrukken we het gevoel dat Nederland heeft tijdens Koningsdag: samen zijn en samen vieren.’ Aansluitend bij de nieuwe campagne van Staatsloterij, en relevanter dan ooit dit jaar, is Groepsspelen, waarbij gewonnen prijzen gelijkwaardig over een groep spelers verdeeld worden. ‘Dé manier om samen met vrienden, familie of collega’s mee te spelen met Staatsloterij,' aldus Michael Kastelijns.

Anouk Zink, Managing Director TBWA\NEBOKO: ‘Sommige dingen in het leven zijn waardevoller dan het winnen van die ene grote hoofdprijs. Dat is de boodschap die we al jaren uitstralen bij de herkenbare Oudejaarscommercials van Staatsloterij en die nu ook bij de Koningsdagcommercial terugkomt. Met deze commercial werden we uitgedaagd om weer alles uit de kast te halen en een inspirerend en ontroerend verhaal te maken. Met als resultaat een commercial waarin we mensen aansporen om elkaar op te zoeken en samen te zijn, iets wat tekenend is voor Koningsdag.’

Overal te zien
De commercial wordt op 10 april om 19:00 uur gelanceerd op alle tv-zenders en daarna uitgerold naar radio, social media, online en outdoor in de retailkanalen waar de Koningsdagloten worden verkocht.

Over Staatsloterij
Staatsloterij is opgericht in 1726 en is daarmee de oudste loterij van Nederland. Jaarlijks zijn er 16 trekkingen; 12 reguliere trekkingen (elke 10e van de maand), de Koningsdagtrekking, de 1 juli-trekking, de 1 oktober trekking en de Oudejaarstrekking.

Staatsloterij is een spel van Nederlandse Loterij. Nederlandse Loterij is de grootste aanbieder van kansspelen in Nederland met tien spelmerken: Staatsloterij, Lotto, Eurojackpot, Miljoenenspel, Lucky Day, Krasloten, TOTO Sport, TOTO Casino, Winnitt en TOTO Winkel. In 2022 heeft Nederlandse Loterij 5.829 miljoen euro aan prijzengeld uitgekeerd aan haar spelers (inclusief kansspelbelasting). Jaarlijks geeft Nederlandse Loterij vrijwel haar gehele opbrengst aan de Nederlandse sport via NOC*NSF, aan 18 goede doelen op het gebied van gezondheid, beweging en welzijn en aan de Nederlandse samenleving via het ministerie van Financiën. In 2022 ging het om een bedrag van 195 miljoen euro.