Naar hoofdinhoud
portal logo
logo van Staatsloterij

Geef elkaar een beetje geluk is de boodschap eerste stop-motion Oudejaarscommercial van Staatsloterij

Echt omkijken naar elkaar kan veel betekenen in een tijd waarin we steeds meer in onze eigen wereld leven
Rijswijk,

Echt geluk zit niet in het winnen van grote prijzen, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven. Door een mooi persoonlijk gebaar en vooral door naar elkaar om te blijven kijken. Dat is de boodschap die Staatsloterij uitdraagt in haar campagne ‘Geef elkaar een beetje geluk’ voor de Oudejaarstrekking 2025. Staatsloterij heeft deze boodschap voor het eerst verbeeld in een met de hand gemaakte stop-motion animatie. De campagne vertelt het verhaal van een oudere, wat norse man die alleen woont met zijn net zo norse kat. Hij voelt zich eenzaam maar leeft helemaal op door de onverwachte aandacht die zijn buren hem geven. Staatsloterij wil met de nieuwe Oudejaarscommercial laten zien dat het delen van een beetje geluk – zoals een Oudejaarslot - mensen dichter bij elkaar brengt.

STl OJT1

Na eerdere succesvolle campagnes waarin liefde en aandacht voor elkaar centraal staan, komt Staatsloterij opnieuw met een ontroerend verhaal. “Met deze commercial willen we laten zien dat écht geluk niet zit in het winnen van de hoofdprijs, maar in de verbondenheid met de mensen om ons heen. In een samenleving waarin mensen zich steeds meer in hun eigen veilige wereld terugtrekken, wordt de kans groter dat we elkaar uit het oog verliezen. Dat maakt dat mensen juist het échte contact weer gaan waarderen. Dat geldt zeker ook voor onze buren. Het geven en het delen van een Oudejaarslot zorgt voor dat verbindende geluksgevoel”, zegt Michael Kastelijns, Managing Director Loterijen van Nederlandse Loterij, waarvan Staatsloterij onderdeel is.

Staatsloterij koos voor een bijzondere vorm van storytelling: stop-motion. “Deze ambachtelijke animatietechniek - waarbij elk beeld frame voor frame met de hand wordt opgebouwd - vraagt veel tijd, precisie en vakmanschap. Juist daardoor straalt het iets magisch uit. Stop-motion heeft de kracht om je mee te nemen in een wereld vol detail, gevoel en verbeelding. En dat is precies wat we willen bereiken,” vertelt Kastelijns. “Ons reclamebureau TBWA\NEBOKO heeft bij deze commercial nauw samengewerkt met de animators van BlinkInk, de beroemde Britse productiemaatschappij die ook de iconische kerstcommercial The Bear & The Hare heeft gemaakt voor de Britse warenhuisketen John Lewis.”

STL OJT2

Groot geluk zit vaak in iets kleins
In de tv-commercial ‘Geef elkaar een beetje geluk’ volgen we een oudere, wat norse buurman. De man voelt zichzelf niet gezien en gehoord, maar neemt wel iedere dag pakketten van zijn buren aan. Zijn eenzaamheid wordt verbeeld als een kleine donkere wolk die boven hem zweeft. Naast hem zit zijn grumpy kat. De deurbel gaat en er staat alweer een buurvrouw op de stoep om een pakketje op te halen. Zonder iets te zeggen, duwt de man de vrouw het pakket in handen en gooit de voordeur dicht. Dan ziet hij op de deurmat een envelop liggen, waarin een Oudejaarslot zit. Uit ergernis begint de donkere wolk te donderen de oude man besluit het lot toch maar naar zijn buurvrouw te brengen. Als ze open doet, vertelt ze dat het lot niet van haar is en ze geeft hem een paraplu tegen de regen. Hij loopt ontmoedigd langs de huizen van andere buren, die ook geen eigenaar van het lot blijken te zijn, maar hem wel een warme sjaal overhandigen. Als hij nog een laatste keer aanbelt, wijst een vriendelijke buurvrouw hem op een briefje dat bij het Oudejaarslot zit. Daarop staat de tekst: ‘Bedankt voor het aannemen van onze pakketjes!’ Als de oude man begrijpt dat het lot voor hém is bedoeld, verschijnt er langzaam een grote glimlach op zijn gezicht. Na een dikke knuffel nodigt zijn buurvrouw hem uit om binnen te komen.

De op één na mooiste prijs
In de afgelopen jaren wist Staatsloterij de harten van het Nederlandse publiek te veroveren met een reeks aansprekende eindejaarscommercials. Zo wonnen de commercials met het hondje Frekkel (2018), het egeltje Freddie (2019), het katje Frummel (2020) en vader en zoon in de commercial ‘Wacht niet tot geluk je overkomt’ (2022) de Gouden Loeki. Kastelijns: “Net als in eerdere jaren willen we uitdragen dat liefde voor onze dierbaren en aandacht voor de mensen om ons heen veel waardevoller zijn dan de hoofdprijs winnen. Onze commercial laat op een ontroerende manier zien hoe een kleine moeite er voor kan zorgen dat iemand zich écht gezien en gehoord voelt.”

Iconische ‘Bad Day’ als muzikale omlijsting
De Duitse zangeres Lorena Kirchhoffer is de vertolker van de muziek onder de commercial. Ze heeft een prachtige, nostalgische cover gemaakt van het nummer Bad Day van Daniel Powter.

Staatsloterij brengt in december ook zélf extra geluk naar Nederlandse buurten
Helemaal in de geest van haar oudejaarscampagne gaat Staatsloterij deze decembermaand ook zélf de buurten in. Samen met Kansfonds maakt zij een bijzonder gebaar naar mensen die juist in deze wintermaanden extra aandacht verdienen. De feestdagen zijn voor de meeste mensen een tijd van gezelligheid, warmte en samenzijn, maar dat is helaas niet voor iedereen vanzelfsprekend. Bijvoorbeeld omdat zij niemand in hun omgeving hebben om de feestdagen mee te vieren. Daarom bezoekt de Staatsloterij Geluksbus de komende weken inloophuizen in verschillende buurten van Nederland die door Kansfonds worden ondersteund om bewoners en bezoekers een beetje geluk te brengen. TV-kok Miljuschka Witzenhausen geeft op 9 december het startsein en rijdt met de bus naar een inloophuis in Amsterdam om een heerlijke kerstlunch voor vrijwilligers en bezoekers te bereiden. Staatsloterij-ambassadeurs Pieter van den Hoogenband, Anouk Hoogendijk, Tess Wester en Pirmin Blaak treden in haar voetsporen en stappen de komende weken ook in de Geluksbus richting diverse buurt- en inloophuizen in de rest van het land.